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Rezidivwahrscheinlichkeit von Vorhofflimmern nach Kryoballon-Ablation in Abhängigkeit vom atrialen Fibrosegehalt in der MRT und von Inflammationsparametern

dc.contributor.advisorAndrié, René Pascal
dc.contributor.authorWolpers, Anne Caroline Sophie Elisabeth
dc.date.accessioned2020-04-25T19:15:06Z
dc.date.available2020-04-25T19:15:06Z
dc.date.issued15.11.2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11811/7750
dc.description.abstractUm den Langzeiterfolg einer therapeutischen Pulmonalvenenisolation abzuschätzen, wurde das Ausmaß der atrialen Fibrose bei 61 Vorhofflimmer-Patienten vor Durchführung einer Pulmonalvenenisolation mittels Magnetresonanztomographie (Gadolinium-MRT und T1 Mapping) bestimmt und mit der späteren Rezidivneigung im 1-Jahres-Verlauf in Beziehung gesetzt. Zudem wurden unterschiedliche Inflammationsparameter (wie Leukozyten, Myeloperoxidase, Serelaxin) vor Ablation in die Analyse mit einbezogen. In der multivariaten Cox Regressionsanalyse zeigten Patienten mit verstärkter Gadolinium Anreicherung und längeren T1 Relaxationszeiten signifikant mehr Rezidive (LGE hazard ratio (HR):5.487; P = 0.001) T1 Relaxationszeiten (HR:1.007; P = 0.001)). Das präprozedurale Kardio-MRT ist nutzbar, um den Ablationserfolg abzuschätzen und Patienten dementsprechend zu selektieren.
dc.description.abstractCardiac magnetic resonance using late gadolinium enhancement and atrial T1 mapping predicts poor outcome in patients with atrial fibrillation after catheter ablation therapy
To determine the pre-procedural value of different fibrotic biomarkers and comprehensive cardiac magnetic resonance (CMR) for the prediction of poor response to ablation therapy in patients with atrial fibrillation (AF). Left atrial (LA) late gadolinium enhancement (LGE) and native LA T1 relaxation times were assessed using CMR. Plasma levels of relaxin, myeloperoxidase and serum levels of matrix metalloproteinase (MMP)-mediated cardiac specific titin fragmentation and MMP-mediated type IV collagen degradation were obtained. Poor outcome was defined by the recurrence of AF during 1-year follow-up. 61 patients were included in final analysis. Twenty (32.8%) patients had recurrence of AF. Patients with a recurrence of AF had a higher percentage of LA LGE (26.7 ± 12.5% vs. 17.0 ± 7.7%; P < 0.001), higher LA T1 relaxation times (856.7 ± 112.2 ms vs. 746.8 ± 91.0 ms; P < 0.001) and higher plasma levels of relaxin (0.69 ± 1.34 pg/ml vs. 0.37 ± 0.88 pg/ml; P = 0.035). In the multivariate Cox regression analysis, poor ablation outcome was best predicted by advanced LGE stage (hazard ratio (HR):5.487; P = 0.001) and T1 relaxation times (HR:1.007; P = 0.001). Pre-procedural CMR is a valuable tool for prediction of poor response to catheter ablation therapy in patients with AF. It offers various imaging techniques for outcome prediction and might be valuable for a better patient selection prior to ablation therapy.
dc.language.isodeu
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subjectVorhofflimmern
dc.subjectFibrose
dc.subjectMRT
dc.subjectAblation
dc.subjectLate Gadolinium Enhancement
dc.subjectRemodeling
dc.subjectAtrial Remodeling
dc.subjectinflammation
dc.subjectatrial fibrillation
dc.subjectfibrosis
dc.subjectMRI
dc.subjectCMR
dc.subjectLGE
dc.subject.ddc610 Medizin, Gesundheit
dc.titleRezidivwahrscheinlichkeit von Vorhofflimmern nach Kryoballon-Ablation in Abhängigkeit vom atrialen Fibrosegehalt in der MRT und von Inflammationsparametern
dc.typeDissertation oder Habilitation
dc.publisher.nameUniversitäts- und Landesbibliothek Bonn
dc.publisher.locationBonn
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.identifier.urnhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:5n-56414
ulbbn.pubtypeErstveröffentlichung
ulbbnediss.affiliation.nameRheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn
ulbbnediss.affiliation.locationBonn
ulbbnediss.thesis.levelDissertation
ulbbnediss.dissID5641
ulbbnediss.date.accepted21.10.2019
ulbbnediss.instituteMedizinische Fakultät / Kliniken : Medizinische Klinik und Poliklinik II - Kardiologie, Angiologie, Pneumologie und Internistische Intensivmedizin
ulbbnediss.fakultaetMedizinische Fakultät
dc.contributor.coRefereeNattermann, Jacob


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