Said Jacob in the Name of JesusEarly Rabbinic Exclusion of Jewish-Christians from the Chain of Tradition
Said Jacob in the Name of Jesus
Early Rabbinic Exclusion of Jewish-Christians from the Chain of Tradition

dc.contributor.author | Kamine, Benjamin | |
dc.date.accessioned | 2025-04-30T13:43:27Z | |
dc.date.available | 2025-04-30T13:43:27Z | |
dc.date.issued | 05.2025 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.11811/13042 | |
dc.description.abstract | This article argues that the story of Ben Dama dying from a snakebite, as told in the Tose-fta, reflects an early rabbinic concern about the dangers posed by Jewish-Christian heal-ers. Using a popular Hellenistic rhetorical form, the storyteller demonstrates that these healers are an exception to the rabbinic idea that one should live rather than die performing of the commandments. Polemi-cizing about an intra-Jewish concern without regard for Gentile Christianity, the Tosefta brings Jewish-Christians into an existing rabbinic category, min, the rabbinic term for a Jewish heretic. The article con-trasts the story of Ben Dama with the story of Eliezer b. Hyrcanus’ arrest for suspicion of heresy, which immediately follows in the Tosefta. In juxta-posing these stories, one of an unknown disciple and one of a renowned rabbi, the Tosefta displays the breadth of danger posed by the min, demanding constant vigilance and exclusion. | en |
dc.description.abstract | Sagte Jakob im Namen von Jesus : Der frühe rabbinische Ausschluss von Judenchristen aus der Überlieferungskette Der Artikel zeigt, dass die Geschichte von Ben Dama, der an einem Schlangenbiss stirbt, wie sie in der Tosefta erzählt wird, eine frühe rabbinische Besorgnis über die Gefahren widerspiegelt, die von jüdisch-christlichen Heilern ausgehen. Unter Verwendung einer populären hellenistischen rhetorischen Form zeigt der Erzähler, dass diese Heiler eine starke Ausnahme von der rabbinischen Idee darstellen, dass man bei der Erfüllung der Gebote eher leben als sterben sollte. Die Tosefta polemisiert über eine innerjüdische Angelegenheit ohne Rücksicht auf das Heidenchristentum und ordnet Judenchristen in eine rabbinische Kategorie ein, nämlich min, den rabbinischen Begriff für einen jüdischen Häretiker. Der Artikel kontrastiert die Geschichte von Ben Dama und der Geschichte von Elieser b. Hyrkanus’ Verhaftung wegen des Verdachts der Ketzerei, die in der Tosefta unmittelbar folgt. Durch die Gegenüberstellung dieser Geschichten – die eines unbekannten Schülers und die eines renommierten, Rabbiners – zeigt die Tosefta, wie groß die Gefahr ist, die von der min ausgeht und die ständige Wachsamkeit und Ausgrenzung erfordert. | de |
dc.description.abstract | Este artículo sostiene que la historia de la muerte de Ben Dama por la mordedura de una serpiente, tal y como se narra en la Tosefta, refleja una tem-prana preocupación rabínica por los peligros que plantean los curanderos judeocristianos. Utilizando una forma retórica popular helenística, el narrador muestra que estos curanderos representan una fuerte excep-ción a la idea rabínica de que en el cumplimiento de los man-damientos se debe vivir antes que morir. La Tosefta polemiza sobre una cuestión interna judía sin tener en cuenta al cris-tianismo gentil y sitúa a los cristianos judíos en una catego-ría rabínica ya definida, a saber, min, el término rabínico para designar a un hereje judío. El artículo concluye con una yux-taposición de la historia de Ben Dama y la historia del arresto de Eliezer b. Hircanus por sos-pecha de herejía, que sigue inmediatamente en la Tosefta. Al yuxtaponer estas histo-rias – la de un estudiante des-conocido e ignorante y la de un rabino renombrado y brillante –, la Tosefta muestra cuán grande es el peligro que representa el min y cómo exige una vigilancia y una marginación constantes. | sp |
dc.format.extent | 17 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.rights.uri | http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ | |
dc.subject | Jewish-Christians | |
dc.subject | heretics / heresy | |
dc.subject | Rabbinic literature | |
dc.subject | healers / healing narratives | |
dc.subject | Judenchristen | |
dc.subject | Ketzer / Hesie | |
dc.subject | Rabbinische Literatur | |
dc.subject | Heiler / Heilerzählungen | |
dc.subject | Judeo-cristianos | |
dc.subject | hereje / herejía | |
dc.subject | literatura rabínica | |
dc.subject | curandero / relatos de curación | |
dc.subject.ddc | 200 Religion, Religionsphilosophie | |
dc.title | Said Jacob in the Name of Jesus | |
dc.title.alternative | Early Rabbinic Exclusion of Jewish-Christians from the Chain of Tradition | |
dc.type | Wissenschaftlicher Artikel | |
dc.publisher.name | EOS Verlag | |
dc.publisher.location | St. Ottilien | |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.relation.pissn | 0044-3123 | |
dcterms.bibliographicCitation.volume | 2025, Band 109 | |
dcterms.bibliographicCitation.issue | 1-2 | |
dcterms.bibliographicCitation.pagestart | 42 | |
dcterms.bibliographicCitation.pageend | 57 | |
dc.relation.url | https://eos-verlag.de/zeitschrift-fuer-missionswissenschaft-und-religionswissenschaft/ | |
dcterms.bibliographicCitation.journaltitle | Zeitschrift für Missionswissenschaft und Religionswissenschaft | |
ulbbn.pubtype | Zweitveröffentlichung |
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