The impact of increased school enrollment on economic growth in Tanzania
The impact of increased school enrollment on economic growth in Tanzania

dc.contributor.author | Seebens, Holger | |
dc.contributor.author | Wobst, Peter | |
dc.date.accessioned | 2024-09-26T10:02:16Z | |
dc.date.available | 2024-09-26T10:02:16Z | |
dc.date.issued | 10.2003 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.11811/12351 | |
dc.description.abstract | Failure to accumulate human capital is one of the pressing problems of developing countries. Lacking human capital formation bears consequences on an economy wide level, since education contributes to labor productivity. We examine the impact of increased school enrollment with regard to economic growth and income inequality. A dynamic computable general equilibrium (DCGE) model applying a 2000 SAM for Tanzania is used to evaluate the quantitative long-term effects of increased school attendance on overall economic growth and welfare. In order to get an insight in how a potential skill upgrade would affect the economy, we simulate a government program that aims at increasing primary school enrollment. We find that an increase in human capital formation in the long run leads to higher economic growth rates and increases household incomes in a Pareto sense. The results show that the positive effects of enhanced human capital formation are rather moderate in terms of the distribution of the gains from economic growth and hence income inequality does not change substantially. | en |
dc.description.abstract | Eines der drängenden Probleme von Entwicklungsländern ist die geringe Rate der Humankapitalakkumulation. Dies hat jedoch Konsequenzen für die gesamte Wirtschaft eines Landes, da Bildung zur Anhebung der Arbeitsproduktivität beiträgt. In diesem Papier wird die Auswirkung einer Erhöhung der Einschulungsrate im Hinblick auf wirtschaftliches Wachstum und die Verteilung von Einkommen untersucht. Es wird ein dynamisches, allgemeines Gleichgewichtsmodell und eine „Social Accounting Matrix“ (SAM) von Tansania für das Jahr 2000 angewandt, um ein Regierungsprogramm zu simulieren, welches auf eine Erhöhung der Einschulungsrate abzielt. Die Ergebnisse der Simulation zeigen, dass eine erhöhte Bildung von Humankapital durch höhere Einschulungsraten langfristig zu höherem wirtschaftlichem Wachstum und zu einer Pareto effizienten Anhebung der Haushaltseinkommen führt. Die Ergebnisse zeigen jedoch nur geringe Änderungen der Einkommensungleichheit. | de |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.relation.ispartofseries | ZEF-Discussion Papers on Development Policy ; 74 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.rights.uri | http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ | |
dc.subject.ddc | 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie | |
dc.subject.ddc | 320 Politik | |
dc.subject.ddc | 330 Wirtschaft | |
dc.title | The impact of increased school enrollment on economic growth in Tanzania | |
dc.type | Arbeitspapier | |
dc.publisher.name | Center for Development Research (ZEF), University of Bonn | |
dc.publisher.location | Bonn | |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.relation.eissn | 1436-9931 | |
dc.relation.url | https://www.zef.de/fileadmin/user_upload/zef_dp74.pdf | |
ulbbn.pubtype | Zweitveröffentlichung | |
dc.version | publishedVersion |