Zur Kurzanzeige

The impact of increased school enrollment on economic growth in Tanzania

dc.contributor.authorSeebens, Holger
dc.contributor.authorWobst, Peter
dc.date.accessioned2024-09-26T10:02:16Z
dc.date.available2024-09-26T10:02:16Z
dc.date.issued10.2003
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11811/12351
dc.description.abstractFailure to accumulate human capital is one of the pressing problems of developing countries. Lacking human capital formation bears consequences on an economy wide level, since education contributes to labor productivity. We examine the impact of increased school enrollment with regard to economic growth and income inequality. A dynamic computable general equilibrium (DCGE) model applying a 2000 SAM for Tanzania is used to evaluate the quantitative long-term effects of increased school attendance on overall economic growth and welfare. In order to get an insight in how a potential skill upgrade would affect the economy, we simulate a government program that aims at increasing primary school enrollment. We find that an increase in human capital formation in the long run leads to higher economic growth rates and increases household incomes in a Pareto sense. The results show that the positive effects of enhanced human capital formation are rather moderate in terms of the distribution of the gains from economic growth and hence income inequality does not change substantially.en
dc.description.abstractEines der drängenden Probleme von Entwicklungsländern ist die geringe Rate der Humankapitalakkumulation. Dies hat jedoch Konsequenzen für die gesamte Wirtschaft eines Landes, da Bildung zur Anhebung der Arbeitsproduktivität beiträgt. In diesem Papier wird die Auswirkung einer Erhöhung der Einschulungsrate im Hinblick auf wirtschaftliches Wachstum und die Verteilung von Einkommen untersucht. Es wird ein dynamisches, allgemeines Gleichgewichtsmodell und eine „Social Accounting Matrix“ (SAM) von Tansania für das Jahr 2000 angewandt, um ein Regierungsprogramm zu simulieren, welches auf eine Erhöhung der Einschulungsrate abzielt. Die Ergebnisse der Simulation zeigen, dass eine erhöhte Bildung von Humankapital durch höhere Einschulungsraten langfristig zu höherem wirtschaftlichem Wachstum und zu einer Pareto effizienten Anhebung der Haushaltseinkommen führt. Die Ergebnisse zeigen jedoch nur geringe Änderungen der Einkommensungleichheit.de
dc.format.extent37
dc.language.isoeng
dc.relation.ispartofseriesZEF-Discussion Papers on Development Policy ; 74
dc.rightsIn Copyright
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subject.ddc300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
dc.subject.ddc320 Politik
dc.subject.ddc330 Wirtschaft
dc.titleThe impact of increased school enrollment on economic growth in Tanzania
dc.typeArbeitspapier
dc.publisher.nameCenter for Development Research (ZEF), University of Bonn
dc.publisher.locationBonn
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.relation.eissn1436-9931
dc.relation.urlhttps://www.zef.de/fileadmin/user_upload/zef_dp74.pdf
ulbbn.pubtypeZweitveröffentlichung
dc.versionpublishedVersion


Dateien zu dieser Ressource

Thumbnail

Das Dokument erscheint in:

Zur Kurzanzeige

Die folgenden Nutzungsbestimmungen sind mit dieser Ressource verbunden:

InCopyright