Short-term individual nutritional care as part of routine clinical setting improves outcome and quality of life in malnourished medical patients
Short-term individual nutritional care as part of routine clinical setting improves outcome and quality of life in malnourished medical patients
dc.contributor.advisor | Stehle, Peter | |
dc.contributor.author | Drommer, Juliane | |
dc.date.accessioned | 2020-04-17T12:03:49Z | |
dc.date.available | 2020-04-17T12:03:49Z | |
dc.date.issued | 12.11.2012 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.11811/5122 | |
dc.description.abstract | Nutritional strategies to treat malnutrition are rare and lack practicability in the hospital setting. This study aims at providing nutritional risk patients with individual nutrition care in order to raise energy and protein intake and investigate nutritional and clinical outcome parameters. A randomized controlled intervention study was conducted. Risk patients defined by Nutritional Risk Screening 2002 were either randomised to individualised nutritional support (intervention group) or standard hospital care (control group). A tight algorithm was applied to meet daily individual requirements of energy and protein. The nutritional status, body weight and serum vitamin levels were determined. Quality of life was assessed (SF-36 questionnaire) and complications and readmission rates recorded. The nutritional interventions led to higher intakes (mean (standard deviation)) in energy (1553 (341) kcal vs. 1115 (381) kcal, p<0.001) and protein (65.4 (16.4) g vs. 43.9 (17.2) g, p<0.001). Repeated measure AONVA revealed a highly significant effect on protein and energy intake. Intervention patients kept their body weight in comparison to control patients (0.0 (2.9) kg vs. -1.4 (3.2) kg, p=0.008). Positive effects on serum ascorbic acid level (46.7 (26.7) μmol/l vs. 34.1 (24.2) μmol/l, p=0.010), SF-36 function summary scale (37 (11) % vs. 32 (9) %, p=0.030), number of complications (4/66 vs. 13/66, p=0.035), antibiotics therapy (1/66 vs. 8/66, p=0.033) and readmissions (17/64 vs. 28/61, p=0.027) were recorded. No differences in discharge body weight, length of stay and mortality were found. Malnourished patients profit in terms of their nutritional status, functionality and quality of life from nutritional support. They gain fewer complications, need fewer antibiotics and are less often rehospitalised. | |
dc.description.abstract | Eine individuelle Ernährungsversorgung während des Klinikaufenthalts verbessert das klinische Outcome und die Lebensqualität mangelernährter internistischer Patienten Maßnahmen zur Behandlung krankheitsbezogener Mangelernährung sind selten und wenig praktikabel. In dieser Studie wird untersucht inwiefern die Energie- und Proteinaufnahme von Patienten mit Mangelernährungsrisiko durch eine individuelle Ernährungsbetreuung gesteigert werden kann und sich dies auf klinische Parameter und die Lebensqualität auswirkt. Eine randomisierte kontrollierte Interventionsstudie wurde durchgeführt. Risikopatienten, definiert mittels ”Nutritional Risk Screening 2002”, erhielten entweder eine individualisierte Ernährungstherapie (Interventionsgruppe) oder die Standardbetreuung (Kontrollgruppe). Ein engmaschiger Algorithmus wurde angewandt, um den täglichen individuellen Bedarf an Energie und Protein zu decken. Der Ernährungsstatus, das Körpergewicht und Serum-Vitaminkonzentrationen wurden bestimmt. Die Lebensqualität wurde mittels SF-36-Fragebogen erfasst sowie Komplikationen und die Wiedereintrittsrate registriert. Die Ernährungsinterventionen führten zu höheren Aufnahmen (Mittelwert (Standardabweichung)) an Energie (1553 (341) kcal vs. 1115 (381) kcal, p<0.001) und Protein (65.4 (16.4) g vs. 43.9 (17.2) g, p<0.001). Die AONVA mit Messwiederholung ergab einen hochsignifikanten Interventionseffekt auf Protein- und Energieaufnahme. Interventionspatienten behielten im Vergleich zur Kontrollgruppe ihr Körpergewicht (0.0 (2.9) kg vs. -1.4 (3.2) kg, p=0.008). Positive Effekte auf Serum-Vitamin C-Konzentration (46.7 (26.7) μmol/l vs. 34.1 (24.2) μmol/l, p=0.010), SF-36 Summenfunktionsskala (37 (11) % vs. 32 (9) %, p=0.030), Anzahl an Komplikationen (4/66 vs. 13/66, p=0.035), Anzahl Antibiotikatherapien (1/66 vs. 8/66, p=0.033) und Wiedereintrittsraten (17/64 vs. 28/61, p=0.027) wurden ermittelt. Kein Unterschied trat bei Austritts-Körpergewicht, Hospitalisationsdauer und Mortalität auf. Mangelernährte Patienten profitieren hinsichtlich ihres Ernährungsstatus, der Funktionalität und der Lebensqualität von einer Ernährungstherapie. Sie bekommen weniger Komplikationen, benötigen weniger Antibiotika-Therapien und werden seltener rehospitalisiert. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.rights.uri | http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ | |
dc.subject | Krankheits-assoziierte Mangelernährung | |
dc.subject | Lebensqualität | |
dc.subject | Klinik | |
dc.subject | Wiedereintrittsrate | |
dc.subject | Komplikationen | |
dc.subject | disease-related malnutrition | |
dc.subject | RCT | |
dc.subject | hospital | |
dc.subject | NRS-2002 | |
dc.subject | complication | |
dc.subject | quality of life | |
dc.subject.ddc | 570 Biowissenschaften, Biologie | |
dc.subject.ddc | 610 Medizin, Gesundheit | |
dc.title | Short-term individual nutritional care as part of routine clinical setting improves outcome and quality of life in malnourished medical patients | |
dc.type | Dissertation oder Habilitation | |
dc.publisher.name | Universitäts- und Landesbibliothek Bonn | |
dc.publisher.location | Bonn | |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.identifier.urn | https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:5n-29540 | |
ulbbn.pubtype | Erstveröffentlichung | |
ulbbnediss.affiliation.name | Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn | |
ulbbnediss.affiliation.location | Bonn | |
ulbbnediss.thesis.level | Dissertation | |
ulbbnediss.dissID | 2954 | |
ulbbnediss.date.accepted | 10.08.2012 | |
ulbbnediss.fakultaet | Landwirtschaftliche Fakultät | |
dc.contributor.coReferee | Meier, Rémy |
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