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Short-term individual nutritional care as part of routine clinical setting improves outcome and quality of life in malnourished medical patients

dc.contributor.advisorStehle, Peter
dc.contributor.authorDrommer, Juliane
dc.date.accessioned2020-04-17T12:03:49Z
dc.date.available2020-04-17T12:03:49Z
dc.date.issued12.11.2012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11811/5122
dc.description.abstractNutritional strategies to treat malnutrition are rare and lack practicability in the hospital setting. This study aims at providing nutritional risk patients with individual nutrition care in order to raise energy and protein intake and investigate nutritional and clinical outcome parameters.
A randomized controlled intervention study was conducted. Risk patients defined by Nutritional Risk Screening 2002 were either randomised to individualised nutritional support (intervention group) or standard hospital care (control group). A tight algorithm was applied to meet daily individual requirements of energy and protein. The nutritional status, body weight and serum vitamin levels were determined. Quality of life was assessed (SF-36 questionnaire) and complications and readmission rates recorded.
The nutritional interventions led to higher intakes (mean (standard deviation)) in energy (1553 (341) kcal vs. 1115 (381) kcal, p<0.001) and protein (65.4 (16.4) g vs. 43.9 (17.2) g, p<0.001). Repeated measure AONVA revealed a highly significant effect on protein and energy intake. Intervention patients kept their body weight in comparison to control patients (0.0 (2.9) kg vs. -1.4 (3.2) kg, p=0.008). Positive effects on serum ascorbic acid level (46.7 (26.7) μmol/l vs. 34.1 (24.2) μmol/l, p=0.010), SF-36 function summary scale (37 (11) % vs. 32 (9) %, p=0.030), number of complications (4/66 vs. 13/66, p=0.035), antibiotics therapy (1/66 vs. 8/66, p=0.033) and readmissions (17/64 vs. 28/61, p=0.027) were recorded. No differences in discharge body weight, length of stay and mortality were found.
Malnourished patients profit in terms of their nutritional status, functionality and quality of life from nutritional support. They gain fewer complications, need fewer antibiotics and are less often rehospitalised.
dc.description.abstractEine individuelle Ernährungsversorgung während des Klinikaufenthalts verbessert das klinische Outcome und die Lebensqualität mangelernährter internistischer Patienten
Maßnahmen zur Behandlung krankheitsbezogener Mangelernährung sind selten und wenig praktikabel. In dieser Studie wird untersucht inwiefern die Energie- und Proteinaufnahme von Patienten mit Mangelernährungsrisiko durch eine individuelle Ernährungsbetreuung gesteigert werden kann und sich dies auf klinische Parameter und die Lebensqualität auswirkt.
Eine randomisierte kontrollierte Interventionsstudie wurde durchgeführt. Risikopatienten, definiert mittels ”Nutritional Risk Screening 2002”, erhielten entweder eine individualisierte Ernährungstherapie (Interventionsgruppe) oder die Standardbetreuung (Kontrollgruppe). Ein engmaschiger Algorithmus wurde angewandt, um den täglichen individuellen Bedarf an Energie und Protein zu decken. Der Ernährungsstatus, das Körpergewicht und Serum-Vitaminkonzentrationen wurden bestimmt. Die Lebensqualität wurde mittels SF-36-Fragebogen erfasst sowie Komplikationen und die Wiedereintrittsrate registriert.
Die Ernährungsinterventionen führten zu höheren Aufnahmen (Mittelwert (Standardabweichung)) an Energie (1553 (341) kcal vs. 1115 (381) kcal, p<0.001) und Protein (65.4 (16.4) g vs. 43.9 (17.2) g, p<0.001). Die AONVA mit Messwiederholung ergab einen hochsignifikanten Interventionseffekt auf Protein- und Energieaufnahme. Interventionspatienten behielten im Vergleich zur Kontrollgruppe ihr Körpergewicht (0.0 (2.9) kg vs. -1.4 (3.2) kg, p=0.008). Positive Effekte auf Serum-Vitamin C-Konzentration (46.7 (26.7) μmol/l vs. 34.1 (24.2) μmol/l, p=0.010), SF-36 Summenfunktionsskala (37 (11) % vs. 32 (9) %, p=0.030), Anzahl an Komplikationen (4/66 vs. 13/66, p=0.035), Anzahl Antibiotikatherapien (1/66 vs. 8/66, p=0.033) und Wiedereintrittsraten (17/64 vs. 28/61, p=0.027) wurden ermittelt. Kein Unterschied trat bei Austritts-Körpergewicht, Hospitalisationsdauer und Mortalität auf.
Mangelernährte Patienten profitieren hinsichtlich ihres Ernährungsstatus, der Funktionalität und der Lebensqualität von einer Ernährungstherapie. Sie bekommen weniger Komplikationen, benötigen weniger Antibiotika-Therapien und werden seltener rehospitalisiert.
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subjectKrankheits-assoziierte Mangelernährung
dc.subjectLebensqualität
dc.subjectKlinik
dc.subjectWiedereintrittsrate
dc.subjectKomplikationen
dc.subjectdisease-related malnutrition
dc.subjectRCT
dc.subjecthospital
dc.subjectNRS-2002
dc.subjectcomplication
dc.subjectquality of life
dc.subject.ddc570 Biowissenschaften, Biologie
dc.subject.ddc610 Medizin, Gesundheit
dc.titleShort-term individual nutritional care as part of routine clinical setting improves outcome and quality of life in malnourished medical patients
dc.typeDissertation oder Habilitation
dc.publisher.nameUniversitäts- und Landesbibliothek Bonn
dc.publisher.locationBonn
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.identifier.urnhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:5n-29540
ulbbn.pubtypeErstveröffentlichung
ulbbnediss.affiliation.nameRheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn
ulbbnediss.affiliation.locationBonn
ulbbnediss.thesis.levelDissertation
ulbbnediss.dissID2954
ulbbnediss.date.accepted10.08.2012
ulbbnediss.fakultaetLandwirtschaftliche Fakultät
dc.contributor.coRefereeMeier, Rémy


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