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Decisions, Practices and Priorities
A Qualitative Study on University Dropout and Personal Development in Panama

dc.contributor.advisorYoukhana, Eva
dc.contributor.authorBarsallo Alvarado, Gabisel
dc.date.accessioned2020-04-27T07:19:48Z
dc.date.available2020-04-27T07:19:48Z
dc.date.issued19.12.2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11811/8163
dc.description.abstractThis qualitative study examines the relationship between sociocultural factors and community practices connected to university dropouts in Panama. It also examines the outcomes that dropping out has had on former dropouts' personal development.
Previous research indicates that there is an extensive set of social, economic, cultural and other variables involved in the process of dropping out from university. This study considers socio-cultural factors associated with the dropout phenomenon in Panama City and San Miguelito, Panama. Synthesizing these factors, ideas on community, culture and perceptions on personal development also arose. This study proposes a conceptual model linking socio-cultural factors, practices within the students' community that have an effect on their dropout decision, and the negative or positive outcomes that influenced their personal development.
This study is motivated by one main research question: How do socio-cultural practices influence higher education dropout in Panama and what are its consequences on personal development? To examine this question, a phenomenological interpretative approach was conducted using qualitative research methods and was divided into two phases. A sample of former dropouts in the cohort of 2001-2010 and community members was gathered by using purposeful snowball sampling and later interviewed. Also interviews to experts and focus group discussions were performed.
In the first phase, data from existing government statistics, surveys and semi-structured interviews provided the necessary evidence to describe the university dropout phenomenon from the perspective of former dropouts and the socio-cultural influences affecting them. The second phase of the study explores former dropouts` personal development after leaving their studies out of their own experiences.
The findings of this study contribute to our understanding of the actual situation to be faced by prospective and current university students by documenting external influences that affect them on a daily basis. This study, along with other previous studies, will help policy makers in their attempts to overcome dropout rates in the Panamanian higher education system.
dc.description.abstractDie vorliegende qualitative Studie untersucht das Verhältnis von soziokulturellen Faktoren und Gemeinschaftspraktiken bezogen auf Studienabbrecher*innen in Panama. Weiterhin untersucht die Arbeit den Einfluss eines Studienabbruchs auf die persönliche Entwicklung der Studienabbrecher*innen.
Bisherige Forschungen in diesem Feld zeigen, dass ein umfangreiches Set an Faktoren – u.a. soziale, ökonomische und kulturelle – Teil des Prozesses eines Studienabbruchs sind. Diese Studie berücksichtigt soziokulturelle Faktoren, die im Zusammenhang mit dem Phänomen des Studienabbruchs in Panama City und San Miguelito zu berücksichtigen sind. Aus der Synthese dieser Faktoren haben sich auch Ideen zum Lebensraum, Kultur und Wahrnehmung von persönlicher Entwicklung ergeben. Diese Studie schlägt ein Modell vor, das sowohl soziokulturelle Faktoren und Gemeinschaftspraktiken innerhalb des Lebensraums von Studienabbrecher*innen, die die Entscheidung über den Abbruch bedingen, als auch die Folgen für die persönliche Entwicklung miteinander verknüpft.
Die Forschungsfrage dieser Studie lautet dementsprechend: Wie beeinflussen soziokulturelle Praktiken den Abbruch höherer Bildung in Panama und was sind die Konsequenzen für die persönliche Entwicklung? Um diese Frage zu beantworten, wurde ein phänomenologisch-interpretativer Zugang gewählt, der sich Methoden der qualitativen Forschung bedient und sich in zwei Phasen unterteilt. Ein Sample aus ehemaligen Studienabbrecher*innen in der Kohorte 2001-2010 und Mitgliedern des Lebensraums wurde mittels snowball sampling zusammengetragen und interviewt. Weiterhin wurden Expert*inneninterviews und Gruppendiskussionen durchgeführt. In der ersten Phase wurden Daten aus Regierungsstatistiken, Umfragen und Leitfadeninterviews untersucht, die als Grundlage dienten, um sowohl das Phänomen des Studienabbruchs aus der Sicht der Studienabbrecher*innen, als auch die sozio-kulturellen Bedingungen zu beschreiben. Die zweite Phase der Studie untersucht die persönliche Entwicklung, nachdem sie ihr Studium abgebrochen haben, basierend auf ihren Erfahrungen.
Die Ergebnisse der Studie tragen zum Verständnis der Situation bei, in der sich Studierende und zukünftig Studierende befinden, indem die externen Einflüsse, die sie täglich betreffen, offengelegt werden. Die Ergebnisse der Studie können neben vorherigen Studien den politischen Entscheidungsträger*innen dabei helfen, die Studienabbruchsquoten im höheren Bildungssystem Panamas zu überwinden.
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subjectHöhere Bildung
dc.subjectStudienabbruch
dc.subjectsoziokulturelle Praktik
dc.subjectLebensraum
dc.subjectpersönliche Entwicklung
dc.subjecthigher education
dc.subjectuniversity dropouts
dc.subjectsocio-cultural practices
dc.subjectpersonal development
dc.subject.ddc150 Psychologie
dc.subject.ddc300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
dc.subject.ddc370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
dc.titleDecisions, Practices and Priorities
dc.title.alternativeA Qualitative Study on University Dropout and Personal Development in Panama
dc.typeDissertation oder Habilitation
dc.publisher.nameUniversitäts- und Landesbibliothek Bonn
dc.publisher.locationBonn
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.identifier.urnhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:5-56992
ulbbn.pubtypeErstveröffentlichung
ulbbnediss.affiliation.nameRheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn
ulbbnediss.affiliation.locationBonn
ulbbnediss.thesis.levelDissertation
ulbbnediss.dissID5699
ulbbnediss.date.accepted17.12.2019
ulbbnediss.instituteZentrale wissenschaftliche Einrichtungen : Zentrum für Entwicklungsforschung (ZEF)
ulbbnediss.fakultaetPhilosophische Fakultät
dc.contributor.coRefereeGrube, Nikolai


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