Browsing by Author "Hartmann, Monika"
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Abnormal profits and profit persistence: evidence from the European food industry
Hirsch, Stefan (2014-04-14)This thesis comprises three papers that aim to analyze the phenomenon of firm profits in the European food industry that differ from the competitive norm either at a specific point in time or over longer time periods. The ... -
Acceptance of innovations for sustainable food production: A consumer and farmer perspective on the use of soil-microbes
Ploll, Ursula (2024-02-05)In alignment with a transition to sustainable agriculture, alternatives for conventional harmful agricultural inputs are needed. Researchers in the field of plant production have emphasised that beneficial soil-microbes ... -
Economic incentives of the WTO dispute settlement system with an empirical focus on the agro-food sector
Götz, Christian (2012-11-14)The thesis contributes to the understanding of the drivers in countries’ decision to adjudicate trade issues under the Dispute Settlement Mechanism (DSM) of the World Trade Organization (WTO). The DSM is a rules-based ... -
The effect of information provision on attitude, intention, and food choice behaviour: Four experimental studies
Weingarten, Nina (2023-05-09)The agricultural and food sector in Germany is facing a number of challenges. Consumers are increasingly dissatisfied with contemporary livestock production and, in addition, livestock farming accounts for a substantial ... -
Impact of regulatory measures on international trade in meat products
Schlüter, Simon Wilhelm (2012-06-22)The impact of regulatory measures on trade and welfare is assumed to be non-uniform: Regulations may have negative, no, or even positive trade and welfare effects. Therefore, the impacts of different specific regulatory ... -
Imperfect competition in an oligopsonistic setting: A study on the German raw milk market
Zavelberg, Yvonne (2016-11-22)Agricultural markets are best characterized as oligopsonistic markets; usually many farmers face only few manufacturers. The raw milk market in Germany exhibits a high concentration of dairy processors opposed to a large ... -
Informationsportale zur Unterstützung wissensintensiver Kommunikation in Kooperationsbeziehungen
Kreuder, Anne Catharina (2004)Die Restrukturierung der Märkte, wachsende Ressourcenengpässe und die notwen-digen Rationalisierungsmaßnahmen reduzieren die Wettbewerbsfähigkeit der Unternehmen des Agrar-/Ernährungssektors. Der Zusammenschluß zu Kooperationen ... -
Jumping on the Bandwagon of Responsibility – Or Not?: Consumers' Perceived Role in the Meat Sector
Klink-Lehmann, Jeanette; Langen, Nina; Simons, Johannes; Hartmann, Monika (2022-05-21)It is evident that sustainable meat consumption and production require shared responsibility for actions and consequences by consumers and producers. Therefore, this study aimed to identify the relevant focus areas within ... -
Konkurrierende Schutzgüter in der Tierhaltung: Analyse aus Sicht der Konsument*innen
Große Streine, Lena; Klink-Lehmann, Jeanette; Weingarten, Nina; Simons, Johannes; Hartmann, Monika (2021-04)Zur Festlegung der gesetzlichen Rahmenbedingungen der Nutztierhaltung sowie für die Förderung im Bereich der Tierhaltung werden Kenntnisse zu den Präferenzen von Bürger*innen in Hinblick auf den Umgang mit Zielkonflikten ... -
Der Markt für ökologisch erzeugte Fleischprodukte: Wachstumsimpulse durch den Aufbau einer effizienten und konsumentenorientierten Wertschöpfungskette
Beukert, Christoph; Simons, Johannes; Hartmann, Monika (2006)Der Anteil von Bio-Fleisch an der gesamten Fleischnachfrage in Deutschland liegt – trotz hoher Wachstumsraten durch Lebensmittelskandale und die BSE-Krise – bei Rindfleisch un-ter 5 % und bei Schweinefleisch unter 0,5 %. ... -
Multimethodische Bewertung von Schweinehaltungsverfahren durch Verbraucher anhand von Videos aus realen Schweineställen
Wildraut, Christiane; Plesch, Gudrun; Ziron, Martin; Mergenthaler, Marcus; Härlen, Ingo; Simons, Johannes; Hartmann, Monika (2015)Das gemeinschaftliche Projekt der Fachhochschule Südwestfalen und der Universität Bonn im Rahmen des Forschungsnetzwerkes NRW Agrar zielte darauf ab, Verbrauchern Einblick in reale, aktuelle Schweinehaltungsverfahren zu ... -
Nachhaltigkeit in kleinen und mittelständischen Unternehmen der nordrhein-westfälischen Lebensmittelindustrie: Eine empirische Analyse
Rickert, Stephan (2017-03-02)In der heutigen Gesellschaft spielt das Thema Nachhaltigkeit eine bedeutende Rolle. Gerade Lebensmittel, die von Konsumenten tagtäglich konsumiert werden, unterliegen einer besonderen Beobachtung. Die zunehmende Konzentrierung ... -
Potenziale des Internet für das elektronische Kundenbeziehungsmanagement (eCRM) am Beispiel der Raiffeisen-Warengenossenschaften
Weihofen, Christina (2004)Die sich verändernden Rahmenbedingungen in der Agrarbranche, die fortschreitenden Entwicklungen in der IuK-Technologie sowie die aktuelle Diskussion um das Konstrukt Kundenorientierung sind Indikatoren für ... -
Regionale Herkunft als Erfolgsfaktor für die Qualitätswahrnehmung von Verbrauchern in Nordrhein-Westfalen
Banik, Ina; Simons, Johannes; Hartmann, Monika (2007)Auf den gesättigten Lebensmittelmärkten existiert ein hoher Preis- und Wettbewerbsdruck. Hohe Produktstandards und eine weitgehend homogene Wahrnehmung der objektiven Qualität führen dazu, dass erst über die Produktbes ... -
The role of production method and country-of-origin labelling in consumers' food choice: Empirical study based on meta-analyses and stated preference choice experiments
Yeh, Ching-Hua (2019-10-24)Organic production and domestic origin of food serve for consumers as extrinsic cues for food safety and food quality dimensions. With consumers' growing interest in food quality and their increasing concern regarding food ... -
Schulobstprogramm in NRW: Analyse der Umsetzung, Evaluation und Identifizierung zentraler Erfolgsfaktoren
Wingensiefen, Sarah; Maschkowski, Gesa; Höllmer, Jan-Paul; Simons, Johannes; Hartmann, Monika (2012)Die Ernährung von Kindern und Jugendlichen beeinflusst ihre unmittelbare als auch ihre langfristige Gesundheit und ihr Wohlbefinden. Eine obst- und gemüsereiche Ernährung leistet diesbezüglich einen wichtigen positiven ... -
Schulobstprogramm in NRW: Untersuchung der Effekte auf das Ernährungsverhalten der Kinder unter Einbeziehung des elterlichen Verzehrsverhaltens und der Verteilungshäufigkeit der Obst und Gemüseprodukte
Haß, Julia; Hartmann, Monika (2015)Hintergrund: Mit dem EU-Schulobstprogramm wird das Ziel verfolgt, einen positiven Beitrag zu der Ernährung von Kindern im Grundschulalter zu leisten. Dabei ist das Programm auf den Obst- und Gemüsekonsum fokussiert, da ... -
Sustainable Innovations: A Qualitative Study on Farmers’ Perceptions Driving the Diffusion of Beneficial Soil Microbes in Germany and the UK
Ploll, Ursula; Arato, Miguel; Börner, Jan; Hartmann, Monika (2022-05-10)Legislation and consumer preference for more sustainability in the food system require farmers to adopt more stringent sustainably measures without sacrificing business profitability. Scientific and technological ... -
Trade liberalisation between the EU and the Mercosur countries: An economic assessment for the case of beef
Junker, Franziska Julia (2010-02-24)The Mercosur countries (Argentina, Brazil, Uruguay, Paraguay and Venezuela) are the most important source of beef imports for the European Union (EU).
Despite the reductions of tariffs in the multilateral context, ... -
Triggering cognitive dissonance with textual information and images: Data from three experiments with meat-eaters
Weingarten, Nina; Lagerkvist, Carl-Johan; Meraner, Manuela; Hartmann, Monika (2023-04-05)This article presents data from three experiments in which we triggered and measured cognitive dissonance in meat-eaters. Cognitive dissonance is a well-established concept in the social psychology literature; however, ...