Show simple item record

El Cuento Chicano
Identitätsfindung in den zeitgenössischen Chicano-Kurzgeschichten auf Spanisch

dc.contributor.advisorLange, Wolf-Dieter
dc.contributor.authorCarro-Klingholz, Laura Ruth
dc.date.accessioned2020-04-07T20:19:15Z
dc.date.available2020-04-07T20:19:15Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11811/2234
dc.description.abstractDiese Arbeit analysierte 31 repräsentative zeitgenössische Kurzgeschichten der Chicanos auf Spanisch um zu klären, inwiefern und auf welche Weise sich die Liminalität der Chicanos oder Mexican-Americans, das heißt zwischen den Ländern, Sprachen und Kulturen zu sein, in deren Werken widerspiegeln, ob deren Form und Inhalt jeweils vielfältige Interpretationen zulassen und ob sie sich als postmodernistisch kennzeichnen lassen. Mit Hilfe von strukturalistischen, kulturtheoretischen und soziologischen Ansätzen wurden die Texte im historischen und literarischen Kontext situiert und in Hinblick auf Sprache, also linguistisch, diskursiv und stilistisch sowie auf Kultur und Geschichte untersucht. Zur Spannbreite von Themen und Ausdrucksvielfalt ist den Texten der stilistischer Trend des symbolischen Realismus gemeinsam. Denn wirklichkeitsnah werden zugrundeliegende soziale, rassische und genderbezogene Strukturen und Probleme aufgedeckt ebenso wie widersprüchige, enttäuschte oder subversive Emotionen. Gleichzeitig wird die Realität mittels postmoderner diskursiver Strategien wie Intertextualität, Metafiktion und Karnevalisierung dekonstruiert und die Fiktion polyphonisch, mehrdeutig und symbolisch als Folge des Imaginären und Geträumten präsentiert. Aus der Perspektivierung der Texte resultiert jeweils eine vielschichtige Interpretierbarkeit der Entwicklung von Figuren, Handlung und deren Aufbau, die sich formal mit den Initiationsritualen des märchenhaften Helden vergleichen sowie mit bestimmten Übergangsriten des Individuums assoziieren lassen. Demzufolge können die Figuren in einer Phase des Herausbildungsprozeßes ihrer Identität erkannt werden, und zwar von dem anfänglichen Kulturschock über die Akkulturation und die Pseudo-Akkulturation bis hin zur Bikulturalität. Zugleich wird die Gegenüberstellung zweier Weltanschauungen deutlich, nämlich die der in den USA vorherrschenden Mehrheit der Anglos und die der Chicanos, welche als interne Kolonie jener mit einer in derA Kultur der Armut basierten Mentalität zum Vorschein kommt. Überdies werden Mythen, Legende und historische Ereignisse aus Mexiko einbezogen und z.~T. als individuelle und kollektive kraftbringende Quellen gegen unterschiedliche Formen von Unterdrückung verwendet. Aus dieser Analyse geht hervor, daß die Werkintentionalität der Chicano-Literatur ist, die dekonstruierte Realität neu zu interpretieren.
dc.description.abstractEl cuento chicano : Identity Finding in the Contemporary Chicano Short Stories in Spanish
This work analysed 31 representative contemporary short stories in Spanish by Chicano Writers of the United States. The objective was to determinate how far and in what way the liminality of Chicanos is reflected in their works, if their form and contents allow multiple interpretations and if they may be called postmodern. The texts were placed in their historical and literary context and the language was analysed from a linguistic, discursive and stylistic point of view (just as it can be done with culture and history), with the help of structuralist, cultural theoretical and sociological approaches. Although their expression is quite diverse, the Chicano texts all treat a specific range of themes and also have in common a symbolic realist style. Based on reality, they describe underlying racial, social and gender structures or economic problems and reveal contradictory, disappointed or subversive emotions. At the same time, reality is deconstructed by postmodern discursive strategies such as intertextuality, metafiction and literary carnival; in this context, the fiction becomes polyphonic, ambiguous and symbolic, being the result of imagination and dreaming. The multi-layered view of texts results in numerous ways of interpreting the development of characters and plot as well as the construction of the texts, which are comparable to the initiation rituals by fairy-tale heroes and overlap with transitional rites of individuals. Fictional persons may be placed then in the different phases of development of their identity: from their initial cultural shock, to their aculturation and pseudo-aculturation and eventually up to their biculturalism. At the same time the confrontation of two world visions is obvious: the first one shared by the dominant majority of Anglo Americans; the other is shared by the Chicanos (Mexican Americans) and based on their "Poverty Culture". Moreover, ancient Mexican myths, as well as legendary Mexican and Spanish figures and historical facts are called upon as sources of power against different forms of race, class and gender oppression. Consequently, this analyse shows the intention of Chicano literatur, namely to reinterpret deconstructed reality.
dc.description.abstractEl cuento chicano - Le rencontre avec l'identité dans les contes des chicanos en espagnol
Ce travail analyse 31 contes contemporains représentatifs des chicanos ou Mexicain- Americans, afin d'éclaircir dans quelle mesu re et de quelle manière se reflète la liminalité des chicanos, c'est-à-dire le fait de se trouver parmi deux pays, cultures et langues. Plus précisément, nous nous demandons, si la forme et le contenu des textes permettent de múltiples interprétations et s'ils peuvent être considérés comme postmodernes. A l'aide d'approches structuralis tes, sociologiques et de la théorie de la culture, les textes sont situés dans leurs contextes historique et littéraire et ils sont analysés par rapport à la langue, c'est-à-di re de façon linguistique, discursive et stylistique, de même que la culture et l'hist oire. Outre l'éventail de thèmes abordés et leur variété expressive, les textes ont en commun l'appa rtenance au courant stylistique du réalisme symbo lique, étant donné que les stru ctures et les problèmes sociaux, de race et de genr e sous-jacentes se révèlent conformes à la vérité de même que les émotions contradictoires, déçues ou subversives. En même temps, la réalité se déconstruit au travers des stra tégies discursives postmodernes telles que la métafiction, l'intertextualité et le car neval littéraire, et la fiction se présente de manière polyphonique, ambigue et symbolique en tant que produit de l'immagination et des rêves. De cette analyse de textes il résu lte pour chacun d'eux une interprétabilité à multiples facettes du dév eloppement des protagonistes, de l'action et de la construction des textes, qui les rend comparables aux rituels initiatiques des héros de contes de fées et se superposent aux rites individuels de transition. Les protagonistes peuvent alors être si tués dans une phase de développement de l'identité: depuis le choc culturel initial, sur l'acculturation et la pseudo-acculturation jusqu'à la biculturalité. En même temp s la confrontation de deux visions du monde est manifeste: celle de la majorité dominante des angloamericans et celle des chicanos, dont la mentalité appar aît inscrite dans la "culture de la pauvreté". En outre apparaissent des mythes des anciens Mexicains, des personnages légendaires du Mexique et d'Espagne et des faits historiques des Mexicains et chicanos en tant que sources de pouvoir contre diverses forme s d'oppression de race, de classe ou de genre. Par conséquent, cette analyse montre l' intention des ouvrages de la littérature chicana, à savoir la reinterpretation de la réalité déconstruite.
dc.description.abstractEl cuento chinano - La trovata dell'identità nelle ra cconti dei chicani in spagnolo
Questo lavoro analiza 31 racconti chicani contemporanei representativi per chiarire in cui mesura e di quale maniera la liminalità dei chicani o messicano-nordamericani, cioè essere tra due paese, lingue e culture, si rifletta nelle loro opere, se la forma e il contenuto di queste permettono molteplice in terpretazioni e si possono essere considerate come postmoderne. Con l'aiuto di attegiamenti strutturalisti, sociologici e di teoria della cultura i test i sono situati nel loro contesto storico e letterario, e sono analizzati rispetto della lingua, cioè lingu istica, discorsiva e stilisticamente, e anche della cultura e la storia. Inoltre la scelta di temi e la varietà espressiva è commune ai testi lo stile realista simbolico, giacchè le strutture e i problemi sociali, razziali e di genero sottointesi vengono scoperti giusto come le emozioni contraditorie, desiluse o subversive realisticamente. Allo stesso temp o si deconstruisce la realtà attraverso le strategie discursive postmoderne come la metafi nzione, l'intertestualità e il carnevale; la finzione apparisce de maniera polifonica , ambiigua e simbolica come prodotto dell'imaginazione e dei sogni. Di quest'analisi testuale risulta per ciascuno un'interpretazione polivalente dello svilupp o dei protagonisti, dell'azione e della costruzione dei testi che sono comparabili coi rituali iniziatici degli eroi dei conti fantastici e si superposono coi riti individuali di transizione. I protagonisti possono situarsi quindi in una fase di sviluppo dell' identità, cominciando dal shock culturale, sopra l'aculturazione e la pseudoaculturazio ne fino alla bicultural ità. Parallelamente aparisce la confrontazione di due visi oni del mondo, quella della maggioranza dominante degli anglosaxoni e qu ella dei chicani, la cui mentalità apparisce basata nella "cultura della povertà". Di più appariscono miti degli antichi messicani, personnagi legendari del Messico ed Spagna e fatti storici dei messicani e chicani como fonte di potere contro diverse forme di oppressione razziale, di classe o genero. Quest'analise montra quindi l'intenzi one delle opere della letteratura chicana come la decostruzione della realtà per poter interpretarla di nuovo.
dc.description.abstractEl cuento chinano - El encuentro con la identidad en los cuentos chicanos en español
Este trabajo analiza 31 cuentos chicanos contemporáneos representativos,para esclarecer en qué medida y de qué manera la liminalidad de los chicanos o mexicano-norteamericanos, el ubicarse entre dos países, lenguas y culturas, se refleja en sus obras, si la forma y el contenido de éstas permiten múltiples interpretaciones, y si pueden considerarse como postmodernas. Con ayuda de enfoques estructuralistas, sociológicos y de t eoría de la cultura se sitúan los textos en su contexto histórico- literario y se analizan en relación a la lengua, es decir, lingüística, discursiva y estilí sticamente, así como a la cu ltura y la historia. Además del abanico de temas y variedad de expresión, es común a los textos el estilo realista simbólico, dado que las estructuras y los problemas sociales, raciales y de género subyacentes se descubren al igual que las emociones contradictorias, desilusionadas o subversivas con apego a la realidad. Al mismo tiempo se deconstruye la realidad a través de estr ategias discursivas postmodernas como la metaficción, la intertextualidad y la car navalización, y se presenta la ficción de manera polifónica, ambigua y simbólica, co mo producto de la imaginación y de los sueños. De este análisis de textos resulta para cada uno de ellos una interpretación polifacética del desarrollo de los protagonistas, de la acción y de la construcción de los textos, mismos que son comparables con los rituales iniciáticos de los héroes de cuentos de hadas y se superponen con los ri tos individuales de transición. Los protagonistas pueden situarse entonces en una fase de desarrollo de la identidad, desde el choque cultural inicial, pasando por la aculturación y la pseudoaculturación, hasta la biculturalidad. Al mismo tiempo se pone de manifiesto la confrontación de dos visiones del mundo: la de la mayoría dominante de anglos y la de los chicanos o mexicano-norteamericanos, cuya mentalidad aparece basada en la "Cultura de la pobreza". Además aparecen mitos de los antiguos mexicanos, personajes legendarios de México y España y hechos hi stóricos de mexicanos y chicanos como fuentes de poder contra diversas formas de opresión racial, de clase o género. Este análisis muestra en consecuencia la intención de las obras de la literatura chicana como el decontruir la realidad para poder reinterpretarla.
dc.language.isodeu
dc.rightsIn Copyright
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subjectChicano-Literatur
dc.subjectChicana
dc.subjectUSA
dc.subjectChicanos
dc.subjectMexikaner
dc.subjectHispanos
dc.subjectLatina
dc.subjectChicano-Literature
dc.subjectspanisch-america Literature
dc.subjectshort story
dc.subjectidentity
dc.subject.ddc860 Spanische und portugiesische Literatur
dc.titleEl Cuento Chicano
dc.title.alternativeIdentitätsfindung in den zeitgenössischen Chicano-Kurzgeschichten auf Spanisch
dc.typeDissertation oder Habilitation
dc.publisher.nameUniversitäts- und Landesbibliothek Bonn
dc.publisher.locationBonn
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.identifier.urnhttps://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:5-04040
ulbbn.pubtypeErstveröffentlichung
ulbbnediss.affiliation.nameRheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn
ulbbnediss.affiliation.locationBonn
ulbbnediss.thesis.levelDissertation
ulbbnediss.dissID404
ulbbnediss.date.accepted04.05.2005
ulbbnediss.fakultaetPhilosophische Fakultät
dc.contributor.coRefereeKarimi, Kian-Harald


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

The following license files are associated with this item:

InCopyright